Verbouwing Utrechts Conservatorium onthult unieke tijdcapsule

Een loden kistje met daarin een handgeschreven brief uit 1895 en drie amuletten uit dezelfde tijd. Dat vonden aannemers in de muur tussen de entree en de voormalige receptie. De vondst geeft een uniek inzicht in de metamorfose van ziekenhuis naar het huidige Utrechts Conservatorium, dankzij de gulle gift van de Utrechtse jonkheer Karel Bosch. Het kistje met inhoud wordt geëxposeerd op de vindplek. Voor de camera van het AD legde conservatoriumdirecteur Jos Schillings dat er zonder Karel Bosch geen conservatorium was geweest op de Mariaplaats.

foto's Roderique Arisiaman

Heleen Jumelet treedt toe tot College van Bestuur

Het stimuleren van studenten en medewerkers, én de samenwerking met het werkveld vormen de kern van Jumelets leiderschap. Over haar stijl van besturen zegt ze: ‘Ik geef experts en inhoudelijk deskundigen ruimte en autonomie. Een kader is geen harnas: juist reflecteren, verdiepen, soms buiten de lijnen kleuren en dan weer terugbrengen geeft verdieping en werkplezier. Daarbij past een gezonde dosis bestuurlijke bescheidenheid: ik ben dienstbaar aan de primaire processen en geef sturing aan de keuzes die daarvoor nodig zijn.’

'Een kader is geen harnas'

De eerste twee weken is haar enthousiasme voor HKU alleen maar gegroeid. ‘Dat komt door het warme welkom, de rijkdom aan kennis, inzet en kunde die ik zie, de openheid in gesprekken. Overal praatte ik over de kern van HKU en de verschillende meningen daarover. Door deze ontmoetingen kijk ik er enorm naar uit om samen met studenten en medewerkers onze ambities verder te concretiseren.’

Flits-expo van HKU'ers in Amersfoortse Nieuwe Kerk

Een automatische gebedsmachine, een tot sculptuur omgebouwde kansel en een orgel dat experimentele muziek produceert. Studenten en alumni van HKU Beeldende Kunst verrijkten de Nieuwe Kerk in Amersfoort op 29 november met hun verrassende kijk op het geloof. Het AD publiceerde een artikel over deze 'Ontmoeting in het onmeetbare'.

Van projecties en schilderijen tot sculpturen en performances: met deze flits-expo gaven de HKU'ers een eigen(wijze) betekenis aan thema's rondom de kerk en religieuze gebruiken. Erin Armstrong begeleidde met een experimentele compositie op het kerkorgel een handgetekende animatie op de wanden van het altaar. Jonathan Straatman (zie foto) liet de kansel volledig verdwijnen in een sculptuur, waar de bezoeker in kon kruipen. Marijke Pattan ontwierp voor de entree van de kerk een geautomatiseerde bidmachine. Op de muur was de score van alle gebeden af te lezen.